Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

artykuł na czerwiec

Niespodzianka

smerfa Zgrywusa –

dziecko „nieprzewidywalne” 


Nieprzewidywalne, nagłe i impulsywne zachowania dziecka powodują zrozumiałą trudność w pracy z grupą przedszkolną, do której ono uczęszcza. Nawet indywidualna praca z takim dzieckiem może być nie lada wyzwaniem – także dla doświadczonego pedagoga.

Nauczyciele wychowania przedszkolnego zgłaszający dziecko do konsultacji psychologicznej często opisują problem w następujący sposób: Jego zachowanie jest nieprzewidywalne, nieadekwatne do bodźca; Trudno przewidzieć, jak zareaguje. Nie jest łatwo przeprowadzić zajęcia zgodnie z programem dnia, trudno niekiedy zachować należyty spokój i równowagę, gdy ma się w grupie takiego Zgrywusa.

Reakcje nieprzewidywalne, czyli jakie?

Dziecko z nieprzewidywalnymi, impulsywnymi reakcjami angażuje wiele uwagi nauczyciela. Czasami w przedszkolu konieczna jest dodatkowa asysta podczas pracy z nim. Szczególny kłopot stanowią sytuacje, gdy nieprzewidywalne i nagłe zachowania dziecka stwarzają jakiegoś rodzaju zagrożenie dla potrzeb i granic pozostałych osób w grupie. Nauczyciele podejmują wówczas rozmowy z rodzicami, zgłaszają problem, proszą ich o interwencję – wpłynięcie na zachowanie dziecka, wyjaśnienie możliwych przyczyn trudności malucha czy skonsultowanie ich w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele pragną poznać nie tylko przyczyny wybuchowego zachowania, a przede wszystkim skuteczne sposoby na wyregulowanie, unormowanie reakcji dziecka. Duże wsparcie stanowiłaby już sama umiejętność przewidzenia reakcji dziecka, próba przeciwdziałania ich eskalacji lub ich załagodzenia. 

O jakiego rodzaju nieprzewidywalnych i nagłych reakcjach dziecka tu mowa? To,  co zdaje się być szczególnie kłopotliwe i frapujące dla nauczycieli, to na przykład uderzanie, popychanie, gryzienie innych dzieci, zabieranie im zabawek, rzucanie rzeczami, niszczenie przedmiotów, wybieganie z sali bez uprzedzenia, wyrywanie się, 
odbieganie od grupy podczas spaceru, wspinanie się na meble, okna, drabinki, drzewa, murki, rozrzucanie jedzenia podczas posiłków, wylewanie wody w łazience, nagły krzyk, pisk, gwałtowny płacz, uderzanie głową. To chyba najczęstsze przykłady nagłych, trudnych, niepokojących reakcji malucha.

Jak je interpretować? Skąd się one biorą? Jak sobie z nimi radzić?

Emocje jako natchnienie i motor do działania. Bardzo pomocnym podejściem w takich trudnych sytuacjach jest spojrzenie na problemowe zachowanie dziecka poprzez pryzmat funkcji, jakie ono pełni, lub komunikatu, jaki dziecko wysyła. Jaka potrzeba malucha kryje się za danym zachowaniem czy reakcją? Z czym dziecko sobie nie radzi? Czego nie akceptuje, czemu się sprzeciwia, co chce osiągnąć? Takie podejście wydaje się słuszną strategią między innymi dlatego, że uruchamia w nas tryb zadaniowy. Z poziomu emocji możemy sprawnie przejść na poziom działania. To dobrze, bo reagowanie w afekcie w problemowych sytuacjach niejednokrotnie przysparza dodatkowych kłopotów. Emocje mające zasadniczą komponentę fizjologiczną zawsze pojawiają się pierwsze w odpowiedzi na zjawisko, z jakim się stykamy– tak jest skonstruowany nasz system nerwowy. Przemawiają do nas i przez nas w rożnych sytuacjach. Jeśli damy się ponieść emocjom, tracimy racjonalny ogląd sytuacji. Trudniej nam ją zrozumieć i tym samym podjąć właściwą decyzję dotyczącą sposobu reagowania. Emocje mogą być dla nas natchnieniem i motorem do działania, szczególnie gdy są przyjemne, ale i wówczas gdy mają przeciwny biegun i są dla nas przykre. Jednak trudne emocje, doświadczane z dużą intensywnością, to nic innego jak stres włączający człowieka w tryb walki lub ucieczki. Natłok trudnych emocji blokuje kreatywne myślenie, powoduje wycofanie się, bierność lub prowokuje reakcje agresywne. Zatem, by stawić czoła nieprzewidywalności dziecięcych zachowań z poziomu emocji, po dokonaniu wstępnego oglądu sytuacji, należy w sposób intencjonalny przejść do etapu analizy poznawczej sytuacji, a dalej do fazy działania.

W poszukiwaniu przyczyn i kierunków działania.

Zachowania nagłe i nieprzewidywalne wydają się typowe dla osób o określonym profilu funkcjonalnym układu nerwowego, tj. takim, który cechują zakłócenia aktywności i uwagi. Jeśli dziecko przejawia bardzo częste i silne symptomy nadruchliwości, impulsywności, zaburzeń uwagi, konieczna jest konsultacja z lekarzem neurologiem oraz wizyta w poradni psychologicznej.  Dzieci ze wzmożoną aktywnością i pobudliwością układu nerwowego wykazują zazwyczaj problemy w obszarze procesów przetwarzania sensorycznego. Najczęściej w takich przypadkach mówi się o przewadze pobudzenia nad hamowaniem w układzie nerwowym, o niskim progu pobudzenia, o tendencji do poszukiwania bodźców, o problemach modulacyjnych (układ nerwowy dziecka nie radzi sobie z modulowaniem pobudzenia, które dociera do niego poprzez rożne zmysły – a więc łatwo ulega przestymulowaniu).

Zatem warto udać się z dzieckiem reagującym w sposób nieprzewidywalny do specjalisty zajmującego się integracją sensoryczną (SI).Przestymulowanie (przebodźcowanie) stanowi coraz powszechniejszy problem u współczesnych dzieci, które często mają nadmierny, żeby nie powiedzieć nieustanny, kontakt z urządzeniami cyfrowymi, wysokim technologiami, telewizją. Maluchy są przebodźcowane hałasem, tłokiem, obrazami, ilością zajęć i aktywności w codziennym dniu. Brakuje im ciszy, kontaktu z naturą, spokojnej rozmowy, swobodnej, tradycyjnej zabawy, kontaktu z książką, ruchu na świeżym powietrzu, przebywania w otwartej przestrzeni. Tutaj znajduje się ważny obszar do pracy wychowawczej lub psychoedukacyjnej z rodzicami. Na poziomie wspierania dzieci warto rozważyć ewentualną modyfikację planu dnia w przedszkolu, aby znalazła się w nim odpowiednia ilość zajęć relaksacyjnych, spacerów po parku czy lesie, zabaw plastycznych, aktywności ruchowej na boisku sportowym lub innej otwartej przestrzeni. Dziecko z ograniczeniami w komunikacji miewa spory kłopot z informowaniem o swoich potrzebach i często doświadcza frustracji z powodu bycia niezrozumianym przez innych. U takiego dziecka częściej zbiera się napięcie, bo nie potrafi ona poprosić o pomoc czy zwyczajnie powiedzieć o swoich trudnościach. Gdy poziom napięcia jest już nie do wytrzymania, dziecko „wybucha w rękach” niczym prezent smerfa Zgrywusa. Potrzebuje ono przede wszystkim wsparcia w rozwoju mowy i komunikacji. Może także wymagać większej ilości uwagi i pomocy nauczyciela, który będzie mógł wychwycić, co dziecko w danym momencie chce zakomunikować, i na bieżąco ćwiczyć z nim poprzez modelowanie sposobów funkcjonalnej komunikacji i skutecznych zachowań. Dziecko z zaburzeniami mowy i komunikacji powinno uczestniczyć w regularnej terapii logopedycznej. W pracy z takim dzieckiem w grupie można się posłużyć elementami komunikacji wspomaganej, na przykład obrazkowej (PCS). Mogło się zdarzyć, że dziecko miało za mało doświadczeń społecznych i nie wie, w jaki sposób należy komunikować swoje potrzeby w grupie. Ma ono kłopot z podjęciem współpracy, naprzemiennością, dzieleniem się, czekaniem na swoją kolej. Dla takiego dziecka dobrą formą wsparcia może być udział w treningach umiejętności społecznych –dodatkowo, poza codziennym treningiem, jaki naturalnie odbywa poprzez udział w zajęciach przedszkolnych z grupą. Równoczesna troska rodziców o zapewnienie dziecku różnorodnych doświadczeń społecznych pomoże mu jeszcze sprawniej nabywać i rozwijać potrzebne kompetencje społeczne.

Przyczyną problemów w reagowaniu dziecka mogą być też nawyki wyniesione z domu (wyuczone reakcje): dziecku nie stawia się żadnych granic, wymagań czy oczekiwań, jest wychowywane „bezstresowo” albo stoi na czele rodzinnej hierarchii i „dyktuje warunki”. Tutaj znów napotykamy na obszar do pracy z rodzicami. Jako nauczyciele pedagodzy i wychowawcy wiemy, w jaki sposób odpowiadać na dziecięce potrzeby, jak kształtować u maluchów społeczne zachowania, jak rozbudzać w nich wrażliwość na potrzeby innych ludzi, rozwijać umiejętność współdziałania, wspólnej zabawy itp. Niektórzy rodzice mogą potrzebować od nas wychowawczego wsparcia, ukierunkowania w tym zakresie. To ważne, a nawet kluczowe, by w środowisku domowym także wspierać u dziecka rozwój nowych kompetencji. Działanie w sieci społecznego wsparcia daje najszybsze i najtrwalsze efekty podczas procesu nabywania nowych umiejętności czy też pozbywania się niechcianych nawyków. I my, wychowawcy, nauczyciele oraz rodzice, również o tym pamiętajmy. Wspierajmy się nawzajem w zespole – nie bójmy się pytać, prosić o pomoc w nawet wydawałoby się zwyczajnych codziennych wyzwaniach. Wszak priorytetami są dla nas zawsze DOBRO i pomyślny rozwój  DZIECKA

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.